گزارشی از نشست نقد و بررسی مستند روی خط آتش
گزارشی از نشست نقد و بررسی مستند روی خط آتش
حجت الاسلام محمد حاجی مقصودی
  • 96/10/14
  • 00:28

نشست نقد و بررسی مستند “روی خط آتش” به کارگردانی محمد حاجی مقصودی با حضور عوامل این مستند و سجاد اسلامیان منتقد سینما در حاشیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار برگزار شد.

نشست نقد و بررسی مستند  “روی خط آتش” به کارگردانی محمد حاجی مقصودی با حضور عوامل این  مستند و سجاد اسلامیان منتقد سینما در حاشیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار برگزار شد.

روز دوشنبه یازدهم دی ماه جلسه نقد و بررسی مستند روی خط آتش در سینما فلسطین محل برگزاری جشنواره مردمی عمار برگزار شد. بعد از پخش مستند روی خط آتش در سینما فلسطین که با حضور پرشور مخاطبان مواجه شده بود نشست نقد و بررسی اثر برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام محمد حاجی مقصودی کارگردان مستند «روی خط آتش» درباره انگیزه کار در حوزه مدافعان حرم گفت: مظلومیت شیرمردان فاطمیون باعث شد تا این رزمندگان سوژه کار ما شوند.

در ادامه نشست سجاد سلامیان منتقد سینما درباره مستند روی خط آتش گفت: مستند روی خط آتش قابلیت زیادی در معرفی جنگ سوریه دارد اما این مستند من را به یاد مستند های گزارشی می اندازد و بنظرم اینکار تاریخ مصرف دار است و باید در زمان مناسب در رسانه ملی پخش شود تا اثر گزاری مناسب را داشته باشد و به خوبی نتوانسته تیپ فاطمیون را معرفی کند.

 

سجاد اسلامیان منتقد

سجاد اسلامیان منتقد

 

محمد حاجی مقصودی در پاسخ به صحبت های سجاد اسلامیان گفت: اینکه می گویید مستند روی خط آتش دارای یک تاریخ مصرف مشخص است را قبول ندارم چرا که ممکن است در هر زمانی این سوال پیش بیاید که آزادسازی شهرهای سوریه چگونه بوده است و ما چگونه به دیر الزور و بوکمال رسیده ایم که این مستند می تواند در این خصوص پاسخ گو باشد. امروز بعد از شش سال حضور در سوریه هنوز مردم ما نمی داند تدمر کجاست یا حلب کجای سوریه قرار دارد. ما در روی خط آتش سعی کردیم اطلاعاتی را به مخاطب بدهیم که بعد از تماشای مستند پالمیرا (تدمر) را بشناسد و بداند رزمندگان جبهه مقاومت چه سختی هایی کشیدند تا داعش را نابود کنند. هدف ما از ساخت مستند نشان دادن مجاهدت های فاطمیون برای آزاد سازی تدمر سوریه بود.  ما قصد نداشتیم در این مستند فاطمیون را معرفی کنیم؛ چرا که کار های زیادی در این زمینه صورت گرفته است و همه آنان را می شناسند.

 

حجت الاسلام محمد حاجی مقصودی

حجت الاسلام محمد حاجی مقصودی

 

اسلامیان ادامه داد : ساخت مستند بستگی به انتخاب نوع مخاطب دارد. دوستان ما برای مخاطب ایرانی کار می سازند.
وقتی ما درباره مدافعان حرم حرف میزنیم چیزی درباره انسان مظلوم سوری که تحت ستم است نمی‌گوییم این درحالیست که کلاه سفیدها طوری از انسان مظلوم سوری حرف می‌زنند، انسانی که تحت ستم بشار اسد و مدافعان حرم است.این منتقد تاکید کرد: اگر مستندات ما ارائه ای از جنگ سوریه بود، روایت پسندیده و جهانی بود چرا که مردم روایت های انسانی را می‌پسندند.

 

نشست نقد و بررسی مستند روی خط آتش

نشست نقد و بررسی مستند روی خط آتش

 

کارگردان مستند روی خط آتش در ادامه گفت: طبیعتا یک سری علامت سوال وجود دارد که باعث می‌شود برا یافتن پاسخ آن را پیگیری کنیم و هر کدام از این مستندات خود جوابی به سوالات مطرح شده است و هر کدام یک اثر نتیجه بخش را به دنبال دارد به عنوان مثال ما مستندی با عنوان حلما ساختیم که جمله پایانی همسر شهید میتواند به اندازه چند منبر من مبلغ تاثیر گزار باشد و در آن مستند تصویری از حلما دختر سه ساله شهید اینانلو پای قاب عکس پدر هست  که حرف هایی را به گوش مخاطب می‌رساند که گفتن آن حرف ها آسان نیست.

 

نشست نقد و بررسی مستند روی خط آتش

نشست نقد و بررسی مستند روی خط آتش

 

حاجی مقصودی کارگردان مستند در پایان بیان داشت: می‌گویند داعش تمام شده است اما به نظر من این پایان ماجرا نیست و تبعات جنگ در سوریه خود نوعی آغاز است.  زمان جنگ یک روایت فتحی بود که هفته ای یکبار پخش می‌شد و مخاطب خود را داشت و اگر امروز بتوانیم چنین موقعیتی را در یکی از شبکه های پربیننده ایجاد کنیم هم زحمت کارگردان‌ها دیده می‌شود هم اینکه بسیاری از علامت سوال‌های مردم درباره جنگ امروز و حضور ما در آن مناطق از بین می‌رود.

دیـــــدگاه