کارگردان روی خط آتش در مصاحبه با آنا : انقلاب‌اسلامی به هنرمندان انقلابی نیاز دارد
کارگردان روی خط آتش در مصاحبه با آنا : انقلاب‌اسلامی به هنرمندان انقلابی نیاز دارد
حجت الاسلام محمد حاجی مقصودی
  • 96/10/15
  • 14:51

به گزارش رویش فیلم به نقل از خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام محمد حاجی‌مقصودی که با مستند «روی خط آتش» در هشتمین دوره از برگزاری جشنواره مردمی عمار حضور داشت، در حاشیه برگزاری این جشنواره با خبرنگار فرهنگی آنا گفت‌وگو کرد.

به گزارش رویش فیلم به نقل از  خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام محمد حاجی‌مقصودی که با مستند «روی خط آتش» در هشتمین دوره از برگزاری جشنواره مردمی عمار حضور داشت، در حاشیه برگزاری این جشنواره با خبرنگار فرهنگی آنا گفت‌وگو کرد.

 

*به عنوان یک مستندساز انقلابی، به نظر شما دستاورد جشنواره عمار بعد از هشت سال فعالیت چه بوده است؟

انقلاب اسلامی نیاز به هنرمندانی داشت که در عرصه‌های مختلف هنری مبلغ انقلاب باشند و نگاه انقاب اسلامی را در قالب هنر بیان کنند. از این‌رو بعد از سال‌ها جشنواره‌ای با نام عمار متولد شد، جشنواره‌ای که بستری را فراهم کرده تا هنرمندانی از نقاط مختلف کشور دور هم جمع شوند و این نیاز امروز انقلاب اسلامی را برطرف کنند.

 

*یعنی عمار یک محفل برای فیلمسازان انقلابی شده است؟

به‌نوعی بله، عمار محل دیده شدن فیلمسازان انقلاب اسلامی است و بعد از هشت سال آثاری که به جشنواره ارسال شده، آثاری هستند که هم حرف انقلاب اسلامی را بیان می‌کنند و هم کیفیت ساخت بسیار خوبی دارند. موضوعی که قبل از جشنواره عمار در فیلم‌های انقلابی دیده نمی‌شد. پیش از این جشنواره، در سینمای انقلابی؛ فیلم‌هایی داشتیم که حرف‌های خوبی می‌زدند اما از فرم خوبی برخوردار نبودند که خوشبختانه جشنواره عمار باعث تقویت و کیفیت آثار انقلابی شد.

 

*تولید و حمایتی که در این جشنواره صورت می‌گیرد تا چه اندازه برای جوانان فیلمساز انگیزه ایجاد می‌کند؟

فیلمساز فیلم می‌سازد تا حرفش شنیده شود. همین که یک جوان در نقطه‌ای از کشور فیلم می‌سازد و می‌داند جایی هست که آن را به نمایش بگذارد باعث روحیه گرفتن او می‌شود و این اقدام مثبتی است که به واسطه آن انگیزه تولید در فیلمسازان مستعدی که در نقاط دورافتاده‌تر هستند، ایجاد کرده است.

 

*محوریت اصلی جشنواره عمار استعدادیابی است، به نظر شما به اندازه کافی، (حتی از دورافتاده‌ترین مناطق کشور) این استعدادیابی انجام شده است؟

این که بگوییم استعدادیابی به انداز کافی بوده و دیگر بس است حرف اشتباهی است. هر چقدر فیلمساز و هنرمند دردمند انقلابی بیشتر باشد یقینا به مقابله با هجمه فرهنگی که بر علیه ما وجود دارد، کمک می‌کند؛ اما وقتی یک جشنواره نگاهش استعدادیابی باشد این کار را انجام می‌دهد. افرادی را می‌شناسم که روزی در شهرستان اکران‌کننده جشنواره عمار در محله خود بوده‌اند اما امروز وارد فضای فیلمسازی شده‌اند.

 

*پس استعدادیابی، دغدغه اصلی جشنواره عمار است.

بله، دقیقا همینطور است، اینکه جشنواره عمار بخش مجزایی با عنوان «فیلم ما» دارد، نشان می‌دهد استعدادیابی دغدغه جشنواره است. بخش «فیلم ما» باعث شده که علاقه‌مندان این عرصه حتی با کمترین امکانات، فیلم تولید کنند و این کار باعث می‌شود آن کسی که علاقه به فضای فیلمسازی دارد حتی با دوربین موبایلش فیلم بسازد.

 

*فیلم شما چه مراحلی را طی کرد تا به جشنواره رسید؟

مستند «روی خط آتش» مستندی درباره دلاوری‌های رزمندگان فاطمیون در سوریه است، رزمندگانی که در ولادت حضرت زینب (ص) هم‌قسم می‌شوند تا یکی از شهرهای مهم سوریه، یعنی شهر «تدمر» را تا قبل از شهادت حضرت زهرا آزاد کنند.

تصویربرداری این مستند از اردیبشت تا اسفند ماه ۹۵ طول کشید. تصاویری ناب از دل نبردهای رزمندگان فاطمیون در سوریه در این مستند نمایش داده می‌شود، تصاویری که تصویربرداران فاطمیون برای ثبت آنها خود را هر لحظه آماده شهادت می‌دیدند. پس از یازده ماه تصویربرداری و همراهی با لشگر فاطمیون تابستان امسال تدوین این مستند توسط آقای علیزاده آغاز شد که حدود دو ماه طول کشید. بعد از آن نسخه نهایی را از طریق سایت جشنواره ثبت‌نام کردم و در نهایت فیلم پذیرفته شد.

 

*اکران‌های مردمی یکی دیگر از اهدافی است که جشنواره عمار دنبال می‌کند، آیا این اکران‌ها ضرورت دارد؟ آن‌هم در شهرهای دورافتاده‌ای که حتی از یک سالن کوچک سینمایی هم محروم هستند؟

اکران‌های مردمی جشنواره عمار باعث شده فاصله بین کارگردان و مخاطب کم شود. اینکه من می‌توانم مستقیما نظر مخاطب را درباره اثر تولید شده‌ام، بشنوم هم باعث دلگرمی است و هم باعث می‌شود کیفیت کارهای بعدی‌ام بهتر شود.

وقتی کاری تولید می‌کنیم و خبر می‌رسد در دورترین نقطه کشور دیده شده حس بسیار خوبی به ما منتقل می‌شود. اکران‌های مردمی در نقاط کوچک و بزرگ کشور بستر بسیار مناسبی برای کار فرهنگی در آن منطقه شده است. به بهانه همین فیلم دیدن‌ها، اتفاقات خوب فرهنگی بسیاری در مناطق مختلف کشور در حال رخ دادن است.

دیـــــدگاه