شیرین تر از عسل به مقام دوم ششمین جایزه جهانی اربعین رسید
شیرین تر از عسل به مقام دوم ششمین جایزه جهانی اربعین رسید
ششمین جایزه جهانی اربعین
  • 99/10/09
  • 16:56

ششمین جایزه جهانی اربعین، با برگزاری آیین اختتامیه و اعلام نفرات برگزیده در چهار بخش عکس، فیلم، سفرنامه و فعالان مجازی اربعین به کار خود پایان داد.

ششمین جایزه جهانی اربعین، با برگزاری آیین اختتامیه و اعلام نفرات برگزیده در چهار بخش عکس، فیلم، سفرنامه و فعالان مجازی اربعین به کار خود پایان داد.

به مناسبت فرارسیدن نخستین سالگرد سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، آیین اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین با محوریت «سرداران مقاومت؛ حافظان امنیت اربعین» با حضورسید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در محل حسینیه الزهرا(س) این سازمان، برگزار شد.

جایزه جهانی اربعین در چهار بخش عکس، فیلم، سفرنامه و فعالان مجازی اربعین درصدد است تا این حرکت پُرشکوه مردمی را به مخاطبان بین‌المللی معرفی کند.

شرکت کنندگان در این جایزه جهانی با ارسال آثار هنری خود در بخش‌های مزبور که حاصل حضور در جمع شیفتگان امام حسین(ع) در پیاده‌روی اربعین است، تجربه خود را بار دیگر مشتاقان آن حضرت سهیم شدند.

۲ هزار و ۲۰۰ اثر به جایزه جهانی اربعین ارسال شد

بالغ بر ۲ هزار و ۲۰۰ اثر در چهار بخش عکس، فیلم، سفرنامه و فعالان مجازی اربعین به دبیرخانه جایزه جهانی اربعین رسیدو این رویداد پذیرای شرکت کنندگانی از بیش از ۲۱ کشور مختلف دنیا  از جمله ایران، ایتالیا، لبنان، نروژ، افغانستان، تاجیکستان، هلند، هندوستان، تایلند، غنا، ترکیه، الجزایر، بنگلادش، سوریه، سنگاپور، اندونزی، پاکستان، آذربایجان، کانادا، عراق و برمه است بود.

در آستانه اولین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس سرداران مقاومت و حافظان امنیت اربعین، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان متولی دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در راستای وظیفه خود، تصویری شایسته از این واقعه عظیم را با رویدادهای مشابه به جهانیان ارائه کرد.

ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در آیین اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین با محوریت «سرداران مقاومت؛ حافظان امنیت اربعین» گفت: حادثه کربلا و اربعین تقریباً جمعی اضدادی است؛ از یک سوء اوج عطوفت، مهر و وفاست و از سویی دیگر که می‌نگریم، خشونتی از سوی دشمن اعمال شده که این خشونت به قدری جانسوز بوده که بعد از سالیان دراز همچنان سوگ و عزای او تازه است.

وی ادامه داد: در متون دینی سفارش شده از ذکر و یاد خود بکاهیم و همواره به یاد خداوند متعال باشیم. آنچه که در حادثه اربعین می‌بینیم این است که امام حسین(ع) براساس زیارت اربعین، هدفشان «لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَهِ، وَحَیْرَهِ الضَّلالَهِ» به معنای نجات مردم از جهل و ضلالت بوده است.

ابراهیمی ترکمان با اذعان اینکه هدف امام حسین(ع) نجات انسان‌ها از جهالت بود، همایش جهانی پیاده روی اربعین را علتی برای هشیارسازی ملت ها و دوری آن‌ها از غفلت دانست.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خاطرنشان کرد: ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تلاش کرده‌ایم در این چند سال، از زاویه دید میلیون‌ها انسان، پیاده روی اربعین را ثبت و ضبط کنیم. در این چند دوره توانستیم این حرکت را پایه‌گذاری کنیم و از هنرمندان برتری که این حادثه اعجازانگیز را ثبت و ضبط کردند، تقدیر به عمل آوریم.

مناسک اربعین اعتکاف سیار است

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی خود در آیین اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین با محوریت «سرداران مقاومت؛ حافظان امنیت اربعین» که در حسینیه الزهرا(س) این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: ششمین جایزه جهانی اربعین ابتکاری است که سازمان فرهنگ و ارتباطات از سال‌های قبل برگزار کرده و سال به سال بر دامنه و گستره آن افزوده شده است.

وی بیان کرد: اربعین از جهات مختلف دارای اهمیت و توجه ویژه است و همین اهمیت ایجاب می‌کند آنچه در این مناسک روی می‌دهد، ثبت شده و به یادگار بماند. اربعین مزه، طعم و گستره خاصی داشته و هر سال بر اهمیت آن افزوده شده است و محدود به ساحت وجودی انسان نیست؛ بلکه ساحت و ابعاد مختلف انسان را درگیر می‌کند و این ویژگی به مناسک اربعین تمایز و امتیاز می‌دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ساحت اول جسم انسان است یعنی مناسک اربعین جسم را درگیر می‌کند و مسیر پیاده‌روی اربعین سختی‌ها و ریاضت بدنی همراه دارد و بدن را از فرسایش روزمره دور می‌کند و آن را در قالب جدید در می‌آورد. ساحت دوم معرفت و باور است که بخش مهمی از ساحت وجودی انسان است و در اربعین اتفاقات مختلف می‌افتد و این پدیده ظرفیت این را دارد که تأمل در خویشتن و معرفت نفس ایجاد کند. مناسک اربعین نوعی اعتکاف سیار است و انسان در این رویداد روزهایی را در فضای اعتکاف‌گونه سپری می‌کند تا فرصت بازگشت به خود را پیدا کند.

صالحی ادامه داد: ساحت سوم عواطف و احساسات است به این معنا که مناسک اربعین فرصت رشد عاطفی، احساسی و هیجانی مثبت را ایجاد می‌کند، احساسات نسبت به ستارگان درخشانی مانند اهل بیت(ع) و همچنین عواطف و احساسات ناب نسبت به دیگران. ساحت چهارم اراده است، انسان در چند روز پیاده‌روی اربعین هدف‌های بزرگش کوچک و هدف نهایی یعنی سید و سالار شهیدان، بزرگ می‌شود و این عرصه فرصت بازگشت و شدن و تغییر و تحول اساسی است.

سیدعباس صالحی در پایان سخنانش، تأکید کرد: ساحت پنجم ساحت عمل است، چه عمل گفتاری و چه کرداری و چه فردی و چه جمعی. اربعین می‌تواند چتر وفاق، سفینه نجات و خیمه ماندگاری برای صلح جهانی، همزیستی اجتماعی و تعامل و همبستگی باشد و جایزه جهانی اربعین به دنبال خوب دیدن، خوب روایت کردن و به زیبایی عرضه کردن راهپیمایی اربعین است و از نظر جهانی می‌تواند مؤثر و جاذبه‌آفرین باشد.

معرفی برگزیدگان ششمین جایزه جهانی اربعین 

رتبه‌های اول تا سوم بخش عکس

حسن النجار از عراق، اسامه عبید از لبنان و علی ابک از ایران با داوری داریوش محمدخانی، امیرعلی جوادیان و محمدحسین حیدری، حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند.

رتبه‌های اول تا سوم بخش فیلم 

برگزیدگان بخش فیلم این دور از جایزه جهانی، سید وحید اولیایی از کانادا نفر اول، محمد حاجی مقصودی از ایران نفر دوم و کاظم یوسفی از افغانستان نفر سوم شدند.

رتبه‌های اول تا سوم بخش سفرنامه

در بخش سفرنامه با داوری زهرا السالم، حجج اسلام کاظم حاتمی طبری و مجید علیزاده، زینب کبری آزاد از پاکستان، عبدالله باه از گینه کوناکری و فاطمه احسانی از افغانستان به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کردند..

رتبه‌های اول تا سوم بخشفعالان مجازی

همچنین، در بخش فعالان مجازی با داوری عبدالرضا باقری، محمد کاظم مبینی و سعید نور محمد، نوری سردار از انگلیس، آمینه اینلوئس از آمریکا و زوار سید توثیق حیدر از پاکستان رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

همچنین در حاشیه این مراسم علاوه بر رونمایی از تمبر یادبود این دوره، کتاب پنج دوره قبل این جایزه و همچنین پوستر دوره هفتم جایزه جهانی اربعین، سیدعباس صالحی و ابوذر ابراهیمی‌ترکمان از نمایشگاه آثار منتخب این دوره و ادوار گذشته جایزه جهانی اربعین، بازدید کردند.

دیـــــدگاه